Polski Związek Piłki Nożnej - najpopularniejszy związek sportowy w Polsce

Akcja „Koniec PZPN”

Piłka nożna cieszy się ogromną popularnością w naszym kraju. Z tego powodu, Polski Związek Piłki Nożnej jest obiektem ciągłego zainteresowania mediów oraz znacznej części społeczeństwa. Liczne nieprawidłowości w funkcjonowaniu PZPN, które miały miejsce w przeszłości oraz głośne afery korupcyjne sprawiły, że wizerunek Związku uległ znacznemu pogorszeniu. Wpływ na to miały różne reakcje społeczne, a największym echem odbiła się akcja „Koniec PZPN”. Organizatorem tego działania było Stowarzyszenie S.O.S. dla Polskiej Piłki.

Początki akcji

Był październik 2009 roku, kiedy Reprezentacja Polski znajdowała się w rankingu FIFA m.in. za Gabonem i Burkina Faso. Trwała również wielka afera korupcyjna, a prokuraturę licznie odwiedzali działacze, sędziowie czy piłkarze. Sytuacja w polskim futbolu była bardzo zła. Kibice zaczęli domagać się rozwiązania Polskiego Związku Piłki Nożnej, a czarę goryczy przelały fatalne eliminacje do Mistrzostw Świata w Brazylii. Część kibiców postanowiła rozpocząć akcję o nazwie „Koniec PZPN”.

„Pusty Stadion”

Pierwszą i najbardziej spektakularną inicjatywą członków Stowarzyszenia S.O.S. dla Polskiej Piłki była operacja „Pusty Stadion”. Był to bojkot meczu Polska – Słowacja, który kończył eliminacje do Mistrzostw Świata. Na Stadionie Śląskim zasiadło wówczas zaledwie kilka tysięcy kibiców. Był to niezwykle smutny widok. Oczywiście można zrzucić winę na niesprzyjającą pogodę i na to, że polscy piłkarze grali w tym meczu o „pietruszkę”. Jednak nie ulega wątpliwości, że organizatorzy akcji „Koniec PZPN” osiągnęli zamierzony cel. „Pusty Stadion” odbił się szerokim echem w mediach. Specjalnie z tej okazji powstała piosenka, która w krótkim czasie została odsłuchana przez setki tysięcy ludzi. Zaistniała sytuacja źle wpłynęła na sponsorów reprezentacji, którzy nie chcieli być kojarzeni z PZPN.

„Akcja Znicz”

Po udanej inicjatywie na Stadionie Śląskim, organizatorzy akcji postanowili przeprowadzić kolejną, głośną operację. 24 października 2009 roku odbyła się „Akcja Znicz”. Stowarzyszenie S.O.S. wezwało wszystkich kibiców, którym bliski sercu był stan polskiej piłki, do zapalenia znicza pod siedzibami Wojewódzkich i Okręgowych Związków Piłki Nożnej. Inicjatywa kibiców po raz kolejny zwróciła uwagę na negatywne zjawiska, związane z zarządzaniem polską piłką nożną. „Pusty Stadion” i „Akcja Znicz” były największymi i najbardziej spektakularnymi inicjatywami akcji „Koniec PZPN”. Był to niezwykle trudny czas dla Polskiego Związku Piłki Nożnej, nad którym wisiały czarne chmury.

Nowe oblicze PZPN

Cztery lata po operacji „Pusty Stadion”, mecz Polska – Słowacja obejrzał na żywo komplet widzów. To świadczy o tym, jak wiele zmieniło się od pamiętnej akcji „Koniec PZPN”. Wybory nowych władz Polskiego Związku Piłki Nożnej przyniosły oczekiwane rezultaty. Polska Reprezentacja zaczęła odnosić sukcesy, a jej gra może w końcu podobać się nawet najbardziej wybrednym kibicom. Wystarczyło kilka lat, by całkowicie odwrócić bieg rzeki. Hasło „Koniec PZPN” zostało zastąpione przez „Łączy Nas Piłka”. Dziś nie ma już pustych stadionów i pustych haseł. Każde spotkanie biało-czerwonych ogląda komplet widzów. Nowe władze PZPN odmieniły zarządzanie polską piłką, zbliżając się do kibiców jak nigdy wcześniej.